Kameralny początek
Był rok 1961, kiedy dla uświetnienia Roku Ziemi Rzeszowskiej
pojawił się zamysł zorganizowania Dni Muzyki Kameralnej na
łańcuckim Zamku. Zakładano, że cykle koncertów połączone z letnimi kursami muzycznymi
dla młodzieży, konkursami dla wykonawców i kompozytorów oraz
seminariami muzykologów odbywać się będą w Łańcucie corocznie.
Organizatorom Dni towarzyszyło wiele obaw, zarówno o bezpieczeństwo
ekspozycji muzealnej, jak i o to czy znajdzie się aż 120 melomanów
gotowych wziąć udział w imprezie. I rzeczywiście pierwsze koncerty
nie przyciągnęły licznej widowni, ale ukazujące się w prasie entuzjastyczne
recenzje sprawiły, że ostatecznie w Sali Balowej zabrakło dla wszystkich
chętnych miejsc. Ówczesny dyrektor muzeum Antoni Duda-Dziewierz wyraził
więc zgodę na otwarcie okien, aby śpiew Krystyny Szostek-Radkowej
występującej w koncercie finałowym wybrzmiewał dla licznie zgromadzonej
na zewnątrz publiczności.
W Dniach Muzyki na zamkowej scenie występują najlepsi kameraliści Orkiestra
Kameralna Radia i Telewizji w Katowicach, Warszawska Orkiestra Kameralna,
"Con moto ma cantabile", Chór Filharmonii Krakowskiej,
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej oraz Soliści. W 1964
pojawiają się pierwsze zespoły zagraniczne Kwartet im. Bartoka z Budapesztu i
Zespół Madrygalistów z Bratysławy, z czasem w Łańcucie występują
zespoły i soliści z Węgier, Czechosłowacji, Rumunii, Austrii, Francji ...
W Łańcucie mają miejsce prawykonania Kwartetu Smyczkowego Nr 7 i Inkrustacji
Grażyny Bacewicz.
Dniom towarzyszą sesje i seminaria muzykologów, Stefan Sutkowski prowadzi
prace badawcze w zamkowej Bibliotece muzycznej i odkrywa rękopis Le nozze di Amore e Psiche Marcello di Capua. Z czasem do kameralnych
spotkań muzycznych w Sali Balowej, dołączono koncerty w leżajskiej Bazylice, w
Rzeszowie i Mielcu. Widownia początkowo nieliczna - stale rosła.
Oprawę Dni stanowiły wystawy o różnorodnej tematyce przygotowywane
przez Muzeum.
Jak wszystkie skomplikowane logistycznie wydarzenia, tak i
"muzyczne święto muzyki" dotykały zdarzenia przedziwne - występy trio
klawesynowego ... bez klawesynu, koncertowy Steinway innym razem na
klawesyn przerobiono, a cierpliwość publiczności wystawiona została
na godzinną próbę... oczekiwania
na spóźniony zespół, zdarzyło się również, że w dniu
inauguracji wszystkie koncerty odwołano.... z
powodu epidemii duru brzusznego.
XX jubileuszowe Dni odbywają się po raz ostatni w 1980 roku, w 1981 w
"zwykłym" terminie od 12 do 18 maja w ich miejsce
pojawił się I Festiwal Muzyki.
skorzystaliśmy z tekstu Krystyny Świerczewskiej; Przyjaźnie, romanse i długowieczność... oraz artykułów prasowych poświęconych koncertom w łańcuckim Zamku.
Komentarze
Prześlij komentarz