Nowe odczytanie

Uczniowie łańcuckiego liceum zostali zaproszeni do zmierzenia się z potęgą sztuki :) W czasie spotkań i warsztatów podejmowali próby nie tylko odczytania wybranych dzieł ze zbiorów łańcuckiego Zamku, ale też mogli wykazać się kreatywnością dokonując reinterpretacji jednego z obrazów.   
Najpierw młodzież II LO wyposażona została w niezbędne narzędzia do analizy dzieł sztuki, poznała fachową terminologię i uzbrojona w stosowne opracowania, przedzierała się przez gąszcze interpretacyjne "czytając" symbole i alegorie. W kolejnej części projektu  w niewielkich zespołach konfrontowali uzyskaną wiedzę z wybranymi dziełami ze zbiorów muzeum. Czytali z kompozycji plam i linii, zastanawiając się nad odpowiedzią na pytania o metafizykę,  poszukiwali motywów podróży, odczytywali emocje przedstawionych postaci i relacje pomiędzy nimi, zastanawiali się nad wzajemnymi wpływami człowieka i przestrzeni. Cały czas poszukali powiązań pomiędzy wybranym dziełami a innymi tekstami kultury.  
Finalnie każdy z uczestników projektu, mógł zaprezentować indywidualne odczytanie jednego z obrazów ze zbiorów łańcuckiego Zamku . Powstałe zdjęcia, kolaże i teksty pokazują różnorodność odczytań, są próbą odwołań do tematu przemijania, czasem zabawą formą, czasem żartem. Nie zawsze nawiązują w sposób bezpośredni do dzieła.

"„Ta bogata rodzina jest naszym stałym klientem” - uśmiecha się pod nosem dostawca, licząc na zysk. Po przybyciu na miejsce handlarze wzięli ze sobą klatki i kosze z kurami. Już zaraz po wejściu można było domyślić się, że kuchnia dopiero co zaczęła tętnić życiem - fartuchy kobiet były jeszcze czyste, a ogień nie płonął w piecu. Przy stole stała pani domu, trzymając za rękę swoje dziecko. Natomiast gospodyni, której postawa wyraźnie wskazywała, że czuje się „panią kuchni”, trzymała mięso, które zapewne niedawno zostało dostarczone. " fragm. tekstu "Nim wstanie słońce" aut. Kasia Wojnar



EKŁ
wszelkie prawa zastrzeżone



Komentarze

Popularne posty