Co ma wspólnego Włoch Bacciarelli z Łańcutem?


W tym roku przypada dwusetna rocznica śmierci wybitnego polsko- włoskiego malarza, Marcello Bacciarellego, który zmarł w Warszawie w 5 stycznia 1818 roku. Ten wybitny malarz i portrecista studiował w Rzymie, następnie pracował w Dreźnie, Wiedniu i od lat 60. XVIII wieku na stałe w Warszawie, na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. To na polecenie króla na zamku w Warszawie założył szkołę malarską zwaną Malarnię Królewską. Pozostając w konsultacjach z władcą namalował historyczny cykl obrazów do Zamku Królewskiego w stolicy. Znany był również jako portrecista. Uwieczniał króla, jego rodzinę, ale również wiele osób spośród arystokracji. To spod jego pędzla wyszedł Portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej z 1757 r., oraz jej małżonka księcia Stanisława Lubomirskiego. To właśnie malarski portret Izabelli ze zbiorów wilanowskich stał się jedną z inspiracji do stworzenia gipsowego popiersia księżnej autorstwa prawdopodobnie Jakuba Tatarkiewicza. Łańcuckie popiersie powstało natomiast w połowie XIX wieku jako kopia wilanowskiej wersji. Według inwentarzy miał się znajdować w Pokoju Bilardowym, później zaś w Galerii Rzeźb.

Ale Bacciarelli nie tylko wykonał portrety Marszałka Wielkiego Koronnego i księżnej Izabelli Lubomirskiej znajdujące się dziś w Wilanowie, ale również uwiecznił innego Stanisława Lubomirskiego, wielkiego zwycięzcę w bitwie pod Chocimiem. Obraz zatytułowany Traktat chocimski powstał do cyklu w Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w Warszawie na zamówienie króla. Przebywając w Grodnie po swojej abdykacji król zlecił Bacciarellemu wykonanie dla niego mniejszych wersji warszawskich obrazów. Jednym z nich jest Traktat chocimski z 1796 roku, obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Przedstawia on rozejm między Polską a Turcją po bitwie chocimskiej, w której dowodził Stanisław Lubomirski. W pracy Bacciarellego na pierwszym planie Lubomirski podaje rękę wielkiemu wezyrowi tureckiemu, Dylewarowi Paszy. Nad nim stoi przyszły władca Polski, królewicz Władysław Waza. .


Bibliografia:
Aldona Cholewianka- Kruszyńska, Portrety i wizerunki księżnej Marszałkowej, Łańcut 2016.
www.culture.pl
www.imnk.pl


Komentarze

Popularne posty