Co ma wspólnego Włoch Bacciarelli z Łańcutem?
W tym roku
przypada dwusetna rocznica śmierci wybitnego polsko- włoskiego malarza,
Marcello Bacciarellego, który zmarł w Warszawie w 5 stycznia 1818 roku. Ten
wybitny malarz i portrecista studiował w Rzymie, następnie pracował w Dreźnie,
Wiedniu i od lat 60. XVIII wieku na stałe w Warszawie, na dworze króla
Stanisława Augusta Poniatowskiego. To na polecenie króla na zamku w Warszawie
założył szkołę malarską zwaną Malarnię Królewską. Pozostając w konsultacjach z
władcą namalował historyczny cykl obrazów do Zamku Królewskiego w stolicy.
Znany był również jako portrecista. Uwieczniał króla, jego rodzinę, ale również
wiele osób spośród arystokracji. To spod jego pędzla wyszedł Portret
Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej z 1757 r., oraz jej małżonka księcia Stanisława
Lubomirskiego. To właśnie malarski portret Izabelli ze zbiorów wilanowskich
stał się jedną z inspiracji do stworzenia gipsowego popiersia księżnej
autorstwa prawdopodobnie Jakuba Tatarkiewicza. Łańcuckie popiersie powstało
natomiast w połowie XIX wieku jako kopia wilanowskiej wersji. Według inwentarzy
miał się znajdować w Pokoju Bilardowym, później zaś w Galerii Rzeźb.
Ale Bacciarelli nie tylko wykonał portrety Marszałka
Wielkiego Koronnego i księżnej Izabelli Lubomirskiej znajdujące się dziś w
Wilanowie, ale również uwiecznił innego Stanisława Lubomirskiego, wielkiego
zwycięzcę w bitwie pod Chocimiem. Obraz zatytułowany Traktat chocimski powstał do cyklu w Sali Rycerskiej Zamku
Królewskiego w Warszawie na zamówienie króla. Przebywając w Grodnie po swojej
abdykacji król zlecił Bacciarellemu wykonanie dla niego mniejszych wersji
warszawskich obrazów. Jednym z nich jest Traktat
chocimski z 1796 roku, obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Przedstawia
on rozejm między Polską a Turcją po bitwie chocimskiej, w której dowodził
Stanisław Lubomirski. W pracy Bacciarellego na pierwszym planie Lubomirski
podaje rękę wielkiemu wezyrowi tureckiemu, Dylewarowi Paszy. Nad nim stoi
przyszły władca Polski, królewicz Władysław Waza. .
Bibliografia:
Aldona Cholewianka- Kruszyńska, Portrety i wizerunki księżnej Marszałkowej, Łańcut 2016.
www.culture.pl
www.imnk.pl
Komentarze
Prześlij komentarz