W drogę!

Gotowi? Czy walizki i sakwojaże spakowane? Rozkłady jazdy sprawdzone? Jeżeli tak, to konduktorze łaskawy ruszamy! Koła w ruch...

Kolej Lokalna Lwów- Podhajce została wybudowana latach 1905- 1908. 110  lat temu właściciel łańcuckiego Zamku, Roman hrabia Potockiemu,  profesor Adamem Czyżewiczem (1841-1910, ginekolog- położnik, Poseł do Sejmu Krajowego Galicji) i AdamTreter otrzymali koncesję na budowę linii. Właścicielem kolei było Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Lwów-Podhajce. Większość odcinków na terenie Galicji Wschodniej jakie powstawały od połowy XIX wieku, było dziełem polskich inicjatorów, przedsiębiorców, inżynierów i budowniczych. Oprócz licznej siatki głównej, powstawały koleje lokalne. Interesująca nas trasa Lwów-Podhajce została oddana do użytku w latach 1908 -1909. Miała długość 131 km. Połączyła ona oba miasta wiodąc przez Winniki, Przemyślany, Dunajów, Brzeżany. Pierwszy odcinek ze Lwowa do Kurowic w 1908 roku miał zaledwie 36 km. Później dołączono kolejne. W pierwszych latach istnienia tabor posiadał: 11 lokomotyw, 10 wagonów osobowych o trzyklasowym standardzie i 28 towarowych. Po roku od otwarcia obliczono, że na trasie przewieziono aż 138 tys. pasażerów. Pociągi jeździły z "chyżością" od 36 do 60 km/h. 



Odkąd powstała kolej w Łańcucie (1861 rok) był to najczęstszy środek dalekiego transportu. Również wybitni goście pociągiem zajeżdżali na łańcucki dworzec. Jednego z nich możemy podziwiać na archiwalnej fotografii, w chwili gdy wysiada na dworcu w Łańcucie w 1908 roku.  Następca tronu Arcyksiążę Franciszek Ferdynand z małżonką Zofią hr. Chotek przybyli do naszego miasta. 

źródło:www.kolejnictwo-polskie.pl


Komentarze

Popularne posty