W drogę!
Gotowi? Czy walizki i sakwojaże spakowane? Rozkłady jazdy sprawdzone? Jeżeli tak, to konduktorze łaskawy ruszamy! Koła w ruch...
Kolej Lokalna Lwów- Podhajce została wybudowana latach 1905-
1908. 110 lat temu właściciel łańcuckiego Zamku, Roman hrabia Potockiemu, profesor Adamem Czyżewiczem (1841-1910, ginekolog- położnik,
Poseł do Sejmu Krajowego Galicji) i AdamTreter otrzymali koncesję na
budowę linii. Właścicielem kolei było Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej
Lwów-Podhajce. Większość odcinków na terenie Galicji Wschodniej jakie
powstawały od połowy XIX wieku, było dziełem polskich inicjatorów,
przedsiębiorców, inżynierów i budowniczych. Oprócz licznej siatki głównej,
powstawały koleje lokalne. Interesująca nas trasa Lwów-Podhajce została oddana do użytku w
latach 1908 -1909. Miała długość 131 km. Połączyła ona oba miasta wiodąc przez
Winniki, Przemyślany, Dunajów, Brzeżany. Pierwszy odcinek ze Lwowa do Kurowic w
1908 roku miał zaledwie 36 km. Później dołączono kolejne. W pierwszych latach
istnienia tabor posiadał: 11 lokomotyw, 10 wagonów osobowych o trzyklasowym
standardzie i 28 towarowych. Po roku od otwarcia obliczono, że na trasie
przewieziono aż 138 tys. pasażerów. Pociągi jeździły z "chyżością" od 36 do 60 km/h.
Odkąd powstała kolej w Łańcucie (1861 rok) był to najczęstszy środek dalekiego transportu. Również wybitni goście pociągiem zajeżdżali na łańcucki dworzec. Jednego z nich możemy podziwiać na archiwalnej fotografii, w chwili gdy wysiada na dworcu w Łańcucie w 1908 roku. Następca tronu Arcyksiążę Franciszek Ferdynand z małżonką Zofią hr. Chotek przybyli do naszego miasta.
Komentarze
Prześlij komentarz