Stroje kobiece na dworze Jagiełły
Księgi rachunkowe dworu króla Władysława Jagiełły nie
podają prawie żadnych szczegółów dotyczących wydatków związanych z
funkcjonowaniem dworu królowej. Strój Elżbiety możemy wyobrazić sobie na podstawie zachowanych wizerunków innych kobiet, żyjących na przełomie XIV i XV w.
Wtedy to suknia
kobieca - królewska w górnej części aż do bioder była bardzo wąska, niżej rozszerzała się za pomocą dużej ilości klinów i
spływała ku dołowi bogatymi fałdami.
Szlachetny jedwab wykorzystywano do wyrobu
krajek (tkanicz) wzorzystych, ich tkanie było ulubionym zajęciem kobiet w
średniowieczu. Na włosach kobiety nosiły złote Crinale, która była rodzajem
siatki wykonanej z grubszych złotych nici, a na każdym z węzłów umieszczano
perły lub oprawne w złoto kamienie szlachetne. Siatką taką ujmowano włosy, które ułożone były wokół policzków w splotach lub warkoczach. Często crinale połączone
było z obrzeżeniem ozdobnym fryzury i z niskim diademem, tak jak było to w
modzie francuskiej. Suknie kobiece spotykane w sztuce XV wiecznej zwykle
zawierają okrycie.
W Polsce znano także strój dworski typu houppeland z workowatymi rękawami i wysokim kołnierzem, w przypadku kobiet spinany ozdobnym pasem pod biustem, przeważnie szyty był z sukna lub aksamitu, podbity futrem.
W Polsce znano także strój dworski typu houppeland z workowatymi rękawami i wysokim kołnierzem, w przypadku kobiet spinany ozdobnym pasem pod biustem, przeważnie szyty był z sukna lub aksamitu, podbity futrem.
Skorzystaliśmy z Historii
ubiorów Marii Gutkowskiej-Rychlewskiej
Komentarze
Prześlij komentarz