Białe złoto
Johann Gregorius Höroldt i Johann Joachim Kändler-
Miśnia
Początkowe wyroby mają dość grube ścianki, dekorowane są z dużą oszczędnością zarówno kolorów, jak i motywu, równie często pozostawiane są w naturalnym, kremowym odcieniu masy porcelanowej.
Malowanie podszkliwnym błękitem kobaltowym nie dawało dobrych
wyników, większość naczyń oddawano do dekoracji poza wytwórnię. Augsburskim
malarzom oddawano białe biskwitowe
wyroby do podszkliwnego malowania farbami mineralnymi. Jednym z nich był
Johann Aufenwerth z Augsburga wraz z rodziną. Jego zdobienia przedstawiają
motywy chińskie, sceny pasterskie, obrazy z życia dworskiego i domowego. Po
śmierci Böttgera od 1720 fabryką zarządzał Johann Gregorius Höroldt, który
wprowadził do palety ognistą czerwień, fiolet, żółć, zieleń w
szmaragdowym odcieniu i głęboki granat, a od 1726 roku złoto. Ulubionym motywem
zdobniczym malarza były kwiaty: chryzantemy, astry, piwonie, gałązki lotosu a
także egzotyczne ptaki, smoki i lwy. W roku 1720 roku pracownik Miśni D. Köhler opanował metodę podszkliwnego malowania kobaltem.
Jednym z typowych produktów Miśni w tym okresie były duże wazony dekoracyjne, służące do ozdoby wnętrz pałacowych. Pełniły funkcję podarków, którymi król obdarowywał swoich gości i przyjaciół. Manufaktura słynęła z kompletnych serwisów
stołowych, z których kilka służyło do osobistego użytku króla Augusta II.
Nazwy zestawów pochodziły od przewodniego motywu ich dekoracji, poziom artystyczny tych przedmiotów był bardzo
wysoki.
Treścią miniatur dekorujących wyroby były
sielskie sceny pasterskie, życie dworskie, polowania. Odrębną grupę dekoracji
stanowią pejzaże, widoki portowe. Höroldt przepracował w Miśni do roku
1765. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych wzorów jest wprowadzony w 1739 do produkcji wzór „cebulowy” malowany kobaltem. Był to stylizowany kwiat piwonii, który w formie uproszczonej przypominał cebulę.
Następny okres przyniósł wzrost
znaczenia dekoracji plastycznych. Od 1731 roku
do pracowni modelarskiej dołączył Johann Joachim Kändler, wielki
indywidualista. Po śmierci Augusta II,
panowanie nad Saksonią objął Fryderyk August II, król Polski August III Sas.
Na
czele pracowni modelarskiej stanął Kändler, który zasłynął z małych rokokowych
figurek, używanych do ozdoby buduarów, stanowiących również uzupełnienie serwisów
stołowych. W tych dekoracjach nawiązywał do codziennego życia. Artysta był człowiekiem niezwykle pracowitym, stworzył kilkaset różnych
kompozycji, nigdy się nie powtarzając.
Projektował sceny miłosne, dworskie,
aktorów, tancerki, typy ludowe, tematy mitologiczne i alegorie, uwieczniał
wszystkie warstwy społeczne, wśród których nie zabrakło polskiej szlachty. Jego autorstwa jest również słynna "Małpia orkiestra".
Cdn.
Skorzystaliśmy z Leona
Chruścickiego „Porcelana-znaki wytwórni europejskich”, Warszawa 1974
Komentarze
Prześlij komentarz