Porcelana
Lata 1756-1763 to okres wojny siedmioletniej, podczas której
wojska pruskie zajmują Miśnię. Gotowe wyroby zrabowano, urządzenia oraz modele zniszczono, część na
polecenie króla pruskiego przewieziono do Berlina, gdzie miał on urządzić własną
manufakturę. Podczas wojny Höroldt opuścił Miśnię, w której pozostał tylko Kändler. W roku 1761 częściowo produkcję wznowiono, produkując wyroby
wyłącznie dla Fryderyka Wielkiego. Poziom artystyczny wyrobów uległ znacznemu
obniżeniu.
Lata 1763-1774 nie przyniosły stabilizacji. W 1773 roku
umiera August III, a dyrekcję powierzono profesorowi Akademii Drezdeńskiej
Christianowi Wilhelmowi Dietrichowi, który sprowadził paryskiego rzeźbiarza
Michaela Victora Aciera. Powstające przedmioty nie miały właściwej dynamiki,
były poprawne lecz zimne. Rokoko wyparła moda w stylu Ludwika XVI.
Kaendler zrealizował w owym okresie sporą ilość rzeźb o
tematyce mitologicznej, i pozostał w fabryce aż do swojej śmierci(1775).
Jeszcze raz podjęto próbę poprawy sytuacji fabryki w latach
1774-1814, za panowania w Saksonii Fryderyka Augusta.
Manufaktura miśnieńska, która przez wiele lat narzucała swój
styl prawie wszystkim wytwórniom europejskim, obecnie sama stała się
naśladowcą. Wykonywane przedmioty nie posiadały cech oryginalności, wzorowane
były na wyrobach angielskich i francuskich.
Wyroby królewskiej manufaktury w Miśni znakowane były
schematycznym rysunkiem skrzyżowanych mieczy, malowanych kobaltem pod glazurą.
Jest to element z tarczy herbowej elektorów saskich. Miecze te miały dodatkowe
oznaczenia, co dzisiaj ułatwia datowanie. Pewne wyroby oznaczano sporadycznie
skrótami literowymi, szeroko stosowano także naśladownictwo znakowania
chińskiego, sporadycznie „laskę Merkurego”, znakowanie monogramami AR czy FA.
Znakom często towarzyszyły malowane monogramy i inicjały malarzy i modelarzy.
Cdn.
Komentarze
Prześlij komentarz