Historia jednego obiektu- dzban

Dzban ze scenami rodzajowymi
nieokreślona wytwórnia ceramiczna, fajans, ok.1910
kolekcja Muzeum-Zamek w Łańcucie

  Dzban o kształcie odwróconego jaja, na wysokiej nodze, z uchwytem w formie hermy kobiecej ze skrzydłami.
Łańcucki dzban został wykonany około 1910 roku i jest darem cesarza Wilhelma II dla Romana i Elżbiety Potockich z okazji 25-lecia ślubu,  to jest srebrnych godów. W górnej części naczynia umieszczono napis „VIII IDUS JUNII”  dedykowany specjalnie małżonkom. Zapis oznacza w kalendarzu gregoriańskim 6 dzień czerwca, w którym to w 1885 roku para zawarła małżeństwo w Berlinie. 


Przedmiot został wzorowany na włoskich wyrobach renesansowych, które były przełomowe w świecie artystycznym i technologicznym, gdzie już od XIV wieku rozwijała się produkcja fajansu zwanego majoliką. Produkcja majoliki bardzo mocno ewaluowała, odróżniano wyroby włoskie od hiszpańskich i arabskich. Technika stosowana we Włoszech była znacznie trudniejsza, uniemożliwiała bowiem wprowadzanie poprawek, dawała jednak wspaniały połysk oraz intensywność kolorów. Białe tło dzbanów, talerzy i półmisków dekorowane było często roślinnością ale przede wszystkim historiami  (istoriato) tj. scenami mitologicznymi, historycznymi, biblijnymi czy rodzajowymi jak ma to miejsce w przepadku eksponatu z łańcuckiej kolekcji. Dekoracje przedstawiające sceny rodzajowe na dzbanie wykonane zostały na podstawie flamandzkich miniatur z początków XVI w. zdobiących rękopiśmienny Brewiarz Grimaniego, będący jednym z najwybitniejszych przykładów wczesnorenesansowego niderlandzkiego iluminatorstwa książkowego, znajdujący  się obecnie w  Biblioteca Marcianaa w Wenecji.  Księga zawiera 120 miniatur a iluminacje wykonało kilku różnych artystów: Gerard Horenbouta, Hans Memling oraz Aleksander i Simon Bening. Miniatury kalendarza wzorowane są na tych, które zdobią Bardzo bogate godzinki księcia de Berry.
Na dzbanie przedstawiono cztery sceny rodzajowe: spacerujące pary (miesiąc kwiecień), turniej (miesiąc maj), wyjazd na polowanie (miesiąc sierpień) oraz scenę pasterską.
Nad jedną ze scen umieszczono koronę hrabiowską, pod nią dwa herby: Potockich oraz Radziwiłłów oraz wstęgę z dewizą rodową „Scutum opponebat scutis”. Bogata kolorystyka, żywe barwy z przewagą kobaltu, żółtego, zieleni, bieli oraz  fioletu nadają ceramice piękny wygląd. W dolnej części naczynia umieszczono cztery portrety, przedstawione w kartuszach: wśród nich Małgorzata Habsburg, Maksymilian Sforca i Domenico Grimami.

Niestety nie znamy manufaktury z której wykonano dzban.

Skorzystaliśmy z artykułu prof. Piotra Oczko Flizy, płytki, kafelki. Ich krótka historia od starożytnego Elamu po szesnastowieczną Antwerpię, UJ



Komentarze

Popularne posty