Magiczne światło kominka
Kominek w Buduarze Rokokowym |
Kominek to dosłownie otwarte palenisko, umieszczone w niszy
ściennej i nakryte okapem. Znane były już od starożytności a swoją popularność
zawdzięczają średniowieczu. W dawnych zamczyskach stanowiły centralny element
każdej dużej sali, będąc jednocześnie ośrodkiem życia towarzyskiego całej
rodziny, która zbierała się w kręgu jego światła. Później trafił do dworów
należących do drobnej szlachty, by wreszcie zagościć w domach bogatych
mieszczan w miastach. Oświetlały, ogrzewały czy wentylowały pomieszczenia i
niekiedy występowały wspólnie z piecami.
Pierwsze kominki były duże i
proste, wykonane w kamieniu, podobnie jak pierwsze przybory z żelaza, surowe w
formie.
W średniowieczu palące się drewno
układano bezpośrednio na kamiennym podłożu lub na prostym żelaznym ruszcie, nad
nim zawieszano kocioł z użyciem haka lub łańcucha. W palenisku grzebano za pomocą
haczyka pokaźnych rozmiarów a z pomocą łopatki wybierano popiół. Z czasem,
ruszt staje się praktyczny i ozdobny, z przodu wykończony wysoko w postaci
pręta, u góry lekko skręcony, z kilkoma szpikulcami na rożen, tę część nazywa
się wilkiem kominkowym, które od XV w. wykonywano parami, kuto lub odlewano.
Stojący ruszt wykonany z prętów przeznaczony był na polana.
W XVI w. otwór niszy kominka
zostaje ujęty belkowaniem, wspartym na kolumnach, pilastrach lub konsolach. Ozdabiany był motywami
figuralnymi w kartuszach czy płaskorzeźbami. Pod koniec XVI w. zanika okap.
Barok szczególnie wpływa na
kształt kominków, podkreśla ich nowy gust, Włosi posiadają ich najbardziej
fantazyjne formy, Francuzi zaś rozmiłowują się w przepychu.
Najwięcej form kominkowych
pojawia się w XVIII w. To czas kiedy są one najbardziej zróżnicowane
artystycznie, zanika ich funkcja użytkowa a najważniejszą ich cechą jest
dekoracyjność. Nad nimi pojawiają się
piękne lustra w złoconych ramach czy wielkie panneau. Rokokowe kominki spotyka
się nie tylko we Francji ale również w Łańcucie. Jednak już około połowy XVIII
w. ustępują one nowym formom- klasycyzmowi Ludwika XVI. Kominek staje się
prosty, posiada niewielkie wymiary i zdobiony jest brązami. Do ich
wykonania używa się białego czy
zielonkawego marmuru a wśród najwybitniejszych rzeźbiarzy są Boizot, Couvet, Thomirea Forestieta,
Feucherea.
We wnętrzach empirowych kominek
podobnie jak w poprzednich epokach był elementem kompozycyjnym i umieszczano go
na osi wnętrza. Zdobiły go bogate rzeźbienia, kariatydy, czy sfinksy a nad nim
wisiało duże lustro. W XIX wieku powróciła ponownie funkcja użytkowa kominka, w
drugiej kolejności dopiero był elementem dekoracyjnym.
W Europie zachodniej kominek jest
nadal elementem nawiązującym do tradycji i symbolem pozycji społecznej, dlatego
też jest bardzo częstym elementem architektury wnętrz.
W Polsce ponownie staje się powszechny, a wspaniały świat historycznych kominków poznać można w takich miejsca jak łańcucki Zamek.
W Polsce ponownie staje się powszechny, a wspaniały świat historycznych kominków poznać można w takich miejsca jak łańcucki Zamek.
Zapraszamy do obejrzenia filmu na naszym kanale na You Tube
Skorzystaliśmy
z Katalogu Wystawy Aliny Czajkowskiej-Ważny Przybory kominkowe
Kominek zawsze daje magiczne światło i tworzy niesamowity klimat w domu. My właśnie oglądamy drzwiczki do kominka otwartego i szukamy wkładu do naszego kominka. Kominek zawsze był moim marzeniem i cieszę się, że w końcu możemy je zrealizować.
OdpowiedzUsuń