Moda patriotyczna
Patron polski Zbiór rozmaitych strojów polskich J.P..Norblin Paryż 1817 żródło:polona.pl |
Początkowo był to znak przynależności do stanu szlacheckiego, z czasem stał się symbolem przywiązania do tradycji i wyrazem postawy patriotycznej, podkreślając wspólnotowy charakter narodu. Szczególnie eksponowany w stroju męskim, co miało związek z polityką, w mniejszym stopniu w ubiorach kobiecych, co zmieniło się w okresie zaborów.
Ubiór kontuszowy ukształtował się w XVI w. i przez stulecia ulegał modyfikacjom. Zmieniały się okrycia wierzchnie, krój spodni czy wysokość butów oraz jakość tkanin, często orientalnych. Początkowo ubiory był krótkie, następnie bardzo długie i dokładnie okrywające ciało, a z czasem w I poł. XVIII w. uległy skróceniu do długości średniej.
Elementy ubioru męskiego wpływały na ubiory kobiece, mieszczańskie, a nawet chłopskie. Strój, czyli wszystkie elementy ubioru wraz z fryzurą i dodatkami w postaci pasów, zapon, guzów i broni, był wyrazem manifestacji patriotycznej czytelnej nie tylko dla noszącego.
Ubiór kontuszowy ukształtował się w XVI w. i przez stulecia ulegał modyfikacjom. Zmieniały się okrycia wierzchnie, krój spodni czy wysokość butów oraz jakość tkanin, często orientalnych. Początkowo ubiory był krótkie, następnie bardzo długie i dokładnie okrywające ciało, a z czasem w I poł. XVIII w. uległy skróceniu do długości średniej.
Elementy ubioru męskiego wpływały na ubiory kobiece, mieszczańskie, a nawet chłopskie. Strój, czyli wszystkie elementy ubioru wraz z fryzurą i dodatkami w postaci pasów, zapon, guzów i broni, był wyrazem manifestacji patriotycznej czytelnej nie tylko dla noszącego.
Wartość przywiązania do tradycji w ubiorze, podkreślano szczególnie w
okresie, kiedy kontusze wypierane były stopniowo przez francuskie fraki.
Jeszcze na początku XVIII wieku jak pisał Kitowicz „mało bardzo było Panów używających stroju zagranicznego, wyjąwszy dom Czartoryskich i Lubomirskich (…) Z czasem jednak wzorce zachodnioeuropejskie wypierały ubiór polski. Budziło to niezgodę środowisk przywiązanych do tradycji. W odrzuceniu stroju narodowego widziano jednoznacznie rodzaj zdrady i wyrzeczenia się polskości.
Echa tych sporów znajdziemy między innymi w niezwykle popularnej w 1789 „Odzie do wąsów”, Franciszka Dionizego Kniaźnina:
Jeszcze na początku XVIII wieku jak pisał Kitowicz „mało bardzo było Panów używających stroju zagranicznego, wyjąwszy dom Czartoryskich i Lubomirskich (…) Z czasem jednak wzorce zachodnioeuropejskie wypierały ubiór polski. Budziło to niezgodę środowisk przywiązanych do tradycji. W odrzuceniu stroju narodowego widziano jednoznacznie rodzaj zdrady i wyrzeczenia się polskości.
Echa tych sporów znajdziemy między innymi w niezwykle popularnej w 1789 „Odzie do wąsów”, Franciszka Dionizego Kniaźnina:
Kogo wstyd
matki, ojców i braci,
niech się z
narodu swego natrząsa.
Ja zaś z
ojczystej kontent postaci,
żem jeszcze
Polak, pokręcę wąsa!
W okresie Sejmu Czteroletniego, kiedy określenie ubiór
polski zamieniono na ubiór narodowy, kontusz stał się szczególnym znakiem manifestacji
patriotyzmu. Tu również pojawił się specjalny rodzaj biżuterii , wykonany ze złota pierścień narodowy ustanowiony przez
ostatniego polskiego króla Stanisław Augusta Poniatowskiego. Pierścień przeznaczony był dla tych, którzy
szczególnie zasłużyli się dla uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Na nim wyryte były słowa Fidis manibus (dla wiernych rąk) i monogram króla. Na srebrnych pierścieniach patriotycznych ryto symbole wiary, nadziei i miłości, polskiego orła i datę uchwalenia konstytucji.
Pierścienie i pierścionki patriotyczne weszły na stałe do polskiej biżuterii, wykonywano je w różnych okresach i okolicznościach i do dziś są przechowywane jako cenne pamiątki rodzinne.
W XIX w. w Galicji w II poł wieku powrócono do noszenia stroju narodowego przy okazjach szczególnych, bez zastrzeżeń ze strony zaborcy. Powszechnie też portretowano się w nich. Stroje te były jednak przyczyną niewpuszczania delegacji i odmowy wjazdu gości weselnych do innych zaborów z obawy przed milczącą manifestacją polskości wyrażaną li tylko ubiorem.
Na nim wyryte były słowa Fidis manibus (dla wiernych rąk) i monogram króla. Na srebrnych pierścieniach patriotycznych ryto symbole wiary, nadziei i miłości, polskiego orła i datę uchwalenia konstytucji.
Pierścienie i pierścionki patriotyczne weszły na stałe do polskiej biżuterii, wykonywano je w różnych okresach i okolicznościach i do dziś są przechowywane jako cenne pamiątki rodzinne.
W XIX w. w Galicji w II poł wieku powrócono do noszenia stroju narodowego przy okazjach szczególnych, bez zastrzeżeń ze strony zaborcy. Powszechnie też portretowano się w nich. Stroje te były jednak przyczyną niewpuszczania delegacji i odmowy wjazdu gości weselnych do innych zaborów z obawy przed milczącą manifestacją polskości wyrażaną li tylko ubiorem.
Maria z Sanguszków Potocka z córkami Julią i Klementyną ok. 1864 r. Teodor Szajnok, Lwów źródło: polona.pl |
Czarny, symboliczny kolor sukien był o tyle istotny, że
wszelkie inne postawy patriotyczne oraz ich oznaki w ubiorze w postaci
emblematów lub nakryć głowy były bezwzględnie tępione przez zaborców. Obok
czarnych pojawiały się okrycia szare lub fioletowe jako swego rodzaju wyraz
protestu i wyraźnej manifestacji uczuć patriotycznych. Żałobę noszono przy
każdej okazji również na ślubach z wyjątkiem panny młodej.
Jasne, białe były dodatki w postaci kołnierzyków oraz w wypadku dziewczynek pończoch i pantalonów. W kroju lub zapięciach oraz w obuwiu pojawiały się elementy nawiązujące do ubioru narodowego kontuszowego.
Również w tym czasie pojawiła się charakterystyczna, biżuteria żałobna, często z gagatów lub z ich użyciem, z lawy, metalu emaliowanego na czarno oraz z włosów.
Jasne, białe były dodatki w postaci kołnierzyków oraz w wypadku dziewczynek pończoch i pantalonów. W kroju lub zapięciach oraz w obuwiu pojawiały się elementy nawiązujące do ubioru narodowego kontuszowego.
Również w tym czasie pojawiła się charakterystyczna, biżuteria żałobna, często z gagatów lub z ich użyciem, z lawy, metalu emaliowanego na czarno oraz z włosów.
Okres mody żałobnej zakończył się w po ogłoszeniu amnestii
przez cara w 1866 r., wiele kobiet pozostało jej jednak wiernych do końca
życia. EKŁ
Komentarze
Prześlij komentarz