Wielka Środa
Już Wielki Tydzień, rzewniejsze brzmią pieśni,
Dłuższe modlitwy, posępniejsze lica
Śmiech się nie ozwie, struna nie zadzwoni…
Zwierciadło nawet pod kirem się chroni;
W koło tak smutno, w koło tak boleśnie,
I rzekłbyś, odkupienia wielka tajemnica
Teraz się spełnia
W koło tak smutno, w koło tak boleśnie,
I rzekłbyś, odkupienia wielka tajemnica
Teraz się spełnia
A.Pług
O zwyczajach panujących w tym dniu możemy przeczytać między innymi w Opisie obyczajów za panowania Augusta III Mocnego (Tom I) ks.
Jędrzeja Kitowicza. Pisze on w Wielką Środę po odprawionej jutrzni w
kościele, która się nazywa ciemną jutrznią, dlatego iż za każdym psalmem
odśpiewanym gaszą po jednej świecy, jest zwyczaj na znak tego zamieszania,
które się stało w naturze przy męce Chrystusowej, że księża psałterzami i
brewiarzami uderzają kilka razy o ławki robiąc mały tym sposobem łoskot;
chłopcy swawolni naśladując księży pozbiegawszy się do kościoła z kijami tłukli
nimi o ławki z całej mocy, czyniąc grzmot po kościele jak największy.
Ciemne
jutrznie odprawiane były głównie w kościołach katedralnych, zakonnych i większych
Jeremiasz
Il profeta Geramia
(Capp. Sistina)
Michelangelo Buonarotti
karta pocztowa wydawca Ernesto Richter, Rzym po 1906 r.
źródło: polona.pl
Jedną z
tradycji tego dnia było chodzenie po wioskach chłopców z kołatkami, bębnem,
którzy codziennie trzy razy musieli obejść domostwa, przypominając tym samym
wszystkim, że obowiązuje nadal post, a kto go nie będzie go przestrzegał, temu
zęby kołatkami wybiją.
Wielkim poważaniem cieszył się post nie tylko w
okresie Wielkanocy, ale w każdą środę.
W przeszłości społeczeństwo polskie
pościło, pisze o tym ks. Kitowicz Najpryncypalniejszy był post prywatny w środę: ten dzień bardzo wielka
miał czcicielów frekwencję. Nawet po wielkich domach ten dzień obserwowano,
niższej zaś fortuny i kondycji ludzie niemal wszyscy go zachowywali szczególnie
dla dostąpienia odpustu, drudzy do zysku duchowego. W
polskiej tradycji post był surowy i ścisły, bardziej polegał na jakościowym niż
ilościowym spożywaniu pokarmów.
Rano podawano kromkę chleba i herbatę bez cukru,
około godziny szesnastej ryby na zimno (śledzie, liny czy pstrągi), chrzan i
pieczoną bułkę. Dla chętnych był kieliszek dobrze zmrożonej czystej, postnej
wódki.
Wielka Środa była też dniem,
w którym gospodarze wychodzili z poświęconą w ubiegłym roku wodą i święcili
pola i sady, aby dobrze rodziły i owocowały, wierzono że taka wiosna jaka pogoda w tym
dniu.
Dzień ten upływał, zresztą jak cały Wielki Tydzień w duchu
pobożności, umartwiania, uczestniczenia
w praktykach religijnych pod znakiem przygotowań i oczekiwania Wielkiej
Niedzieli.BL
Skorzystaliśmy z Jędrzeja Kitowicza Opis obyczajów za
panowania Augusta III Mocnego oraz Tomasza Adama Pruszaka O ziemiańskim świętowaniu
Komentarze
Prześlij komentarz