Wielkanoc.Symbole
W wiosennych Świętach triumfuje życie znajduje to odniesienie również
w symbolice przygotowań do Wielkiej Nocy - porządkowaniu świata otaczającego człowieka i przygotowywaniu
potraw, których dobór nie jest przypadkowy. W ten sposób czas codzienności oddzielony
zostaje od świata szczególnie niezwykłego – świąt.
Z dawnej kultury dworskiej przejęliśmy wszyscy sposób
celebrowania spotkań przy stole, ustalone zachowania i niezbędne formy, które
przeniknęły do pozostałych warstw społecznych w XIX w.
Przez cały Wielki Tydzień trwały wytężone prace w kuchniach,
na stoły wielkanocne miały trafić wszystkie przygotowane potrawy, uważano
bowiem, że nie godzi się jeść w Święta rzeczy niepoświęconych. Takie
przekonanie i tradycja była wspólna dla wszystkich stanów, kapłani przychodzili
do domów i poświęcali zastawione stoły. Od XVIII wieku działo się to w Wielką
Sobotę, w wcześniejszych stuleciach również w Wielką Niedzielę. Jednak już w tym samym stuleciu przywrócono zarzucony zwyczaj święcenia pokarmów w kościach lub w ich pobliżu. Nadal praktykowano przynoszenie do poświęcenia wszystkich potrawy przygotowanych na świąteczny czas.
Tradycja poświęcania potraw na stołach w domu utrzymana
została już tylko w warstwie najzamożniejszej, kultywowano ją do drugiej wojny światowej.
Święcone to nazwa obrzędu, potraw, ale też śniadanie wielkanocne oraz stary i typowo polski zwyczaj zapraszania wielu gości i spotkań przy świątecznym stole.
Święcone to nazwa obrzędu, potraw, ale też śniadanie wielkanocne oraz stary i typowo polski zwyczaj zapraszania wielu gości i spotkań przy świątecznym stole.
Tym co łączyło wszystkie warstwy społeczne był stały zestaw
potraw o znaczeniu głęboko symbolicznym w różnych wymiarach religijnym,
rodzinnym, rolniczym.
wielkanocne jajko ok. 1917 źródło: polona.pl |
Najważniejszym symbolem i rekwizytem Wielkiej Nocy jest
jajko – barwione, malowane, pisane, drapane, wyklejane, w zależności od sposobu
ozdobienia nazwane byczkiem, kraszanką, pisanką, drapaną etc. Te dekoracyjne
przygotowywane były już w okresie Wielkiego Postu. Kraszanki, czyli jajka
barwione na jeden kolor, często czerwony (widziano w nim symbol śmierci
Chrystusa i jego krwi), przygotowywano na święcone dopiero w Wielki Piątek. Dawniej
mogły to robić wyłącznie kobiety.
W wielu kulturach jajko jest symbolem uniwersalnym, podobnie
jak motyw narodzin świata z jajka, jest to znak nowego życia i odrodzenia. Ciekawa
interpretacja mówi o przełamywaniu przez Chrystusa, co symbolizuje rozbicie skorupki
jaja. Św. Jan Damasceński widział w
jajku analogię do budowy kosmosu, skorupa to niebo, wewnętrzna błona nieboskłon
i obłoki, białko – wody, a w żółtku widział obraz ziemi i jej minerałów. W
tradycji chrześcijańskiej jajko symbolizuje Chrystusa i wiecznie odradzające
się życie. Na dowód tego, że niby dwojako
kokosz kurczęta rodzi, raz niosąc owoc, drugi raz go wysiadując, tak przez
Chrystusa dwa razy odrodzeni jesteśmy w wyjaśniał sens symboliczny
poświęcania jajek franciszkanin ks. Newerani w XVIII w. Co ciekawe kura jest
interpretowana jako symbol miłości macierzyńskiej. Jezus porównuje swoją miłość
do Jerozolimy z miłością kur dla swoich piskląt (Mt 23:37).
W Polsce poświęcone jajko dzieli się i spożywa przed
rozpoczęciem śniadania wielkanocnego, ten zwyczaj żywo przypomina dzielenie się
wigilijnym opłatkiem. Życzono sobie „aby w zdrowiu i pomyślności dozwolił Bóg doczekać
następnej Wielkanocy”. W tygodniu przewodnim (po Wielkiej Niedzieli) jajka
rozdawano gościom przybywającym z wizytą. Również młodzi ludzie- chłopcy i
dziewczęta obdarowywali się pisankami w odwód sympatii, często były to początki
zalotów. Skorupki poświęconych jajek zakopywano w polu.
Wesołego Alleluja!, Adam Setkowicz (1875-1945) Kraków, Polonia 1939 żródło: polona.pl |
Baranek jest ważnym znakiem dla wierzących i wszystkich
ludzi, których „dobrym pasterzem” jest Bóg lub Chrystus. Baranki były zwierzętami
ofiarnymi, Jan Chrzciciel nazywa Jezusa „Barankiem Bożym” (J 1,29) . Znakiem
godności papieża i arcybiskupów katolickich od 1500 lat jest kołnierz z owczej
wełny (pallium).
Zwyczaj ustawiania baranka
na stole wielkanocnym wprowadził papież Urbana V w XVI w., by biesiadnicy przy suto zastawionych stołach nie
zapominali o religijnej wartości Świąt. W Polsce już XVII w. uważano go za
„świętość”, która musiała znaleźć się w każdym domu i figurka baranka zgodnie z
zaleceniami Stolicy Apostolskiej zajmował najważniejsze miejsce w święconym. Baranek
wykonany był często ze złota, srebra lub porcelany, dla mniej zamożnych robiono
baranki z gliny, gipsu lub szkła. Najczęściej jednak spotkać można było baranki
z ciasta, masła, sera, cukru, a nawet czekolady.
Chleb i sól zajmują w tradycji miejsce równorzędne, również są
symbolami życia i pełnią funkcję ochronną w wielu obrzędach. Sól dodaje smaku i
konserwuje, chroniąc od zepsucia. Chlebem i sola wita się gości na znak
szacunku i gościnności, w obrzędzie weselnym są symbolem nowego początku i życzeniem,
by w domu nowej rodziny nigdy nie było głodu. Wierzono, że poświęcone w święto św. Agaty gaszą pożar.
Chrzan w interpretacji wspomnianego już ks. Neweraniego
symbolizował gorycz Męki Jezusa na krzyżu, należało go spożyć przed
rozpoczęciem śniadania wielkanocnego jako ostatni znak umartwienia i
wspomnienie tego, że Chrystus na krzyży pojony był octem i żółcią. Stąd też i
ocet.
Symbolem obcym dawnej, polskiej tradycji jest zając albo
królik. Jednak i on w tradycji chrześcijańskiej jest podobnie interpretowany
jak pozostałe symbole. Jest to znak nowego życia. W kulturze Bizancjum widziano w
nim symbol Chrystusa. Zająca górskiego, zwanego zającem niebieskim lub zającem zmiennym
interpretowano jako symbol przemiany i zmartwychwstania. Wierzono, że zające
śpią z otwartymi oczami, widziano w tym symbol Chrystusa, który nie zasnął w
śmierci, ale też znak człowieka wiernego, gotowego w każdej chwil na przyjście
zbawienia.
Komentarze
Prześlij komentarz